21 Joulukuu 2020

Nesteen ensimmäinen nesteytetyn muovijätteen teollisen mittakaavan koeajo Suomessa onnistuneesti päätökseen

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Muovit

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 21.12.2020 klo 9

Nesteen tavoitteena on prosessoida vuosittain yli miljoona tonnia jätemuovia vuodesta 2030 lähtien. Neste aikoo käyttää nesteytettyä jätemuovia raaka-aineena perinteisessä öljynjalostuksessa ja jalostaa siitä korkealaatuista, olemassaoleviin tuotantoprosesseihin soveltuvaa "drop-in" raaka-ainetta uusien muovien tuotantoa varten. Kuva: Neste

Neste prosessoi tänä syksynä onnistuneesti 400 tonnia nesteytettyä jätemuovia jalostamossaan Suomessa. Määrä vastaa 20 000 keskiverto-EU-kansalaisen vuosittain tuottamaa muovijätteen määrää*. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Neste prosessoi nesteytettyä jätemuovia teollisessa mittakaavassa. Ajon aikana pakkaus- ja sekajätemuoveista jalostettiin korkealaatuisia kierrätysraaka-aineita petrokemian teollisuuden käyttöön, esimerkiksi uusien muovien tuotantoon.

Koeajo on merkittävä virstanpylväs suhteessa Nesteen strategisiin tavoitteisiin edistää kiertotaloutta ja korvata raakaöljyn käyttöä omissa jalostamoissaan. Nesteen tavoitteena on prosessoida vuosittain yli miljoona tonnia jätemuovia vuodesta 2030 lähtien

Seuraavien ajojen valmistelut jo käynnissä

Neste pyrkii kasvattamaan prosessoitavan nesteytetyn jätemuovin määrää vähitellen oppiakseen lisää sekä jatkaakseen arvoketjujen ja prosessointiteknologioiden kehittämistä. Neste valmistautuu parhaillaan seuraaviin, vuodelle 2021 suunniteltuihin ajoihin Porvoon öljynjalostamolla.

”Olemme innoissamme siitä, että saimme ensimmäisen teollisen mittakaavan nesteytetyn jätemuovin koeajon onnistuneesti päätökseen. Vaikka tehtävää on vielä paljon, tämä on alallemme valtava askel vaikeasti kierrätettävien muovien muuttamiseksi jätteistä arvokkaiksi resursseiksi, jolloin muovien kiertotaloudesta tulee totta", sanoo Nesteen Renewable Polymers & Chemicals -liiketoiminnasta vastaava johtaja Mercedes Alonso. ”Olemme jo aiemmin toimittaneet uusiutuvaa raaka-ainetta korkealaatuisten, korkean suorituskyvyn ja pienemmän hiilijalanjäljen polymeerien ja kemikaalien tuotantoon. Yhdistämällä uusiutuvat muoviraaka-aineet muovijätteen kemiallisen kierrätyksen myötä saataviin muoviraaka-aineisiin, voimme merkittävästi nopeuttaa välttämätöntä muutosta kohti muovien biopohjaista kiertotaloutta."

Ennen koeajoa Neste teki laajoja tutkimuksia ja laboratoriotestejä sekä suoritti kattavia analyysejä tuotantoyksiköistä ja -prosesseista varmistaakseen yhtiölle uuden kierrätetyn raaka-aineen soveltuvuuden ja käsittelyn turvallisuuden.

"Koeajon onnistuminen on osoitus hienosta yhteistyöstä koko Nesteen organisaatiossa. Meillä on teknisesti edistyneitä jalostamoja ja tarvittava asiantuntemus huonolaatuisten jäte- ja tähderaaka-aineiden jalostamisesta korkealaatuisiksi lopputuotteiksi. Näiden avulla voimme saavuttaa tavoitteemme kehittää Porvoon jalostamoa kohti uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden prosessointia", sanoo Nesteen Öljytuotteet-liiketoiminta-alueen johtaja Marko Pekkola.

Nestemäisen jätemuovin hankinnassa ensimmäistä koeajoa varten Neste teki yhteistyötä kumppaninsa Ravagon kanssa. Ravagon ja useiden muiden muovien arvoketjuun kuuluvien partnereiden kanssa Neste kehittää kemiallisen kierrätyksen teknologioita ja kapasiteettia, joilla mahdollistetaan myös niiden muovijätevirtojen kierrätys, joita pidetään sopimattomina mekaaniseen kierrätykseen ja jotka tällä hetkellä päätyvät jätteenpolttolaitoksille tai kaatopaikoille.

Muovijätteen kemiallisen kierrätyksen ekosysteemien kehittäminen tukee maailmanlaajuisia pyrkimyksiä vähentää muovijätettä, mikä voi auttaa ehkäisemään ympäristön roskaantumista. Tarjoamalla muovijätteelle korkean arvon käyttökohteen ja uuden elinkaaren Neste ja sen kumppanit auttavat pitämään muovit kierrossa ja tarjoavat samalla uusia keinoja vähentää raakaöljyriippuvuutta uusien muovien tuotannossa.

*) Laskelma perustuu Eurostatin lukuihin.

Neste Oyj

Susanna Sieppi

Lisätietoja:

Heikki Färkkilä, Vice President, Chemical Recycling, Renewable Polymers and Chemicals. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Lue myös:

Neste RE mahdollistaa tulevaisuuden, jossa kaikki muovituotteet voidaan valmistaa uusiutuvista, kierrätetyistä materiaaleista – ja tulevaisuus alkaa tänään

Neste ja DSM julkistavat strategisen kumppanuuden korkean suorituskyvyn materiaalien valmistamiseksi vastuullisesti tuotetuista syöttöaineista

Neste, Recycling Technologies ja Unilever yhdistävät asiantuntemuksensa jätemuovin kemiallisten kierrätyksen testaamisessa ja validoinnissa

Neste ja Jokey kehittävät yhdessä uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista valmistettujen kovamuovipakkausten markkinaa

Neste ja Ravago käynnistävät yhteistyön mahdollistaakseen kemiallisen kierrätyksen vuosittain yli 200 000 tonnille muovijätettä

Neste lyhyesti

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi & www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/tuotteet/muovit

Liitetiedostot: